A Felhasználó ingatlanán és tulajdonában lévő házi ivóvíz- és szennyvízhálózatot, illetve a csatlakozó hálózat műszaki állapotát rendszeresen ellenőrzi és az észlelt hibák kijavításáról haladéktalanul gondoskodik.
Ha a Felhasználó a szolgáltatási pontot követő házi, illetve csatlakozó ivóvíz- és szennyvízhálózat meghibásodására utaló jelet észlel, köteles az aktuális mérőállás megjelölésével haladéktalanul, de legkésőbb 5 naptári napon belül bejelenteni a hibát a Borsodvíz Zrt. ügyfélszolgálatának, illetve a hiba kijavításáról azonnal gondoskodni.
Amennyiben a meghibásodást a vízmérőaknában tapasztalja, kérjük haladéktalanul jelentse be a 0-24 órában elérhető telefonszámon! A hibabejelentéssel kapcsolatban részletes tájékoztatást talál honlapunkon az Elérhetőségek, kapcsolat > Hibabejelentés > Felhasználási helyen meghibásodás menüpontban.
Az azonnali helyszíni intézkedést igénylő munkák esetén Borsodvíz Zrt. a más bejelentett hibákkal együtt, a sürgősségüknek megfelelő sorrendben felkeresi a bejelentésben megadott felhasználási helyet a hiba elhárítása céljából.
A Borsodvíz Zrt. különös figyelmet fordít a vízmérőaknában előforduló meghibásodások javítására.
A vízmérőaknában előforduló meghibásodás javításánál helyszíni kivizsgálási jegyzőkönyvet tölt ki és írat alá a Felhasználóval. A Felhasználó jelenléte nélkül Borsodvíz Zrt. kizárólag közvetlen kárelhárítást végezhet, melyről haladéktalanul értesítenie kell a Felhasználót.
Abban az esetben, ha a felhasználási helyen (Felhasználó ingatlanán) történő hibafeltárás és -javítás során a Borsodvíz Zrt. megállapítja, hogy a hiba nem a szolgáltatói oldalon, hanem a szolgáltatási pont után a házi ivóvíz- vagy szennyvízhálózaton – aminek kijavíttatása a Felhasználó feladata – keletkezett, akkor a kiszállási díjat a Borsodvíz Zrt. a honlapján megtekinthető Árjegyzékében szereplő díjtételekkel kiszámlázza a Felhasználó felé.
Abban az esetben, ha a felhasználási helyen (Felhasználó ingatlanán) történő hibafeltárás és -javítás során a Borsodvíz Zrt. megállapítja, hogy a hiba a szolgáltatói oldalon, de a Felhasználói magatartás eredményeként következett be, akkor a hibajavítás költségeit (a kiszállási díjat, a munkadíjat és az esetlegesen a javításhoz felhasznált anyag- és eszközköltséget) a Borsodvíz Zrt. a honlapján megtekinthető Árjegyzékében szereplő díjtételekkel kiszámlázza a Felhasználó felé.
Ilyen esetnek számít például, de nem kizárólagosan:
a szennyvíz beemelő (házi átemelőszivattyú) eldugulása a szennyvízhálózatba kerülő szálas, nem lebomló (pl. papírpelenka, törlőkendő, stb.) vagy egyéb szilárd idegen anyagok miatt,
a szennyvíz beemelő (házi átemelőszivattyú) nem megfelelő működése az átemelőtérben keletkezett kiülepedések vagy odakerült idegen anyagok miatt.
Ha a Felhasználó a szolgáltatási pontot követő házi, illetve csatlakozó ivóvíz- és szennyvízhálózat meghibásodására utaló jelet észlel, köteles a Borsodvíz Zrt-nek az aktuális mérőállás megjelölésével haladéktalanul, de legkésőbb 5 naptári napon belül bejelenteni a hibát, illetve a hiba kijavításáról azonnal gondoskodni.
A házi, illetve csatlakozó ivóvíz- és szennyvízhálózat meghibásodásának bejelentésére és helyszíni kivizsgálás kezdeményezésére kérjük használja az online ügyintézési felületünkön, a VízCenterben a Szennyvízdíj jóváírásának igénylése nevű űrlapot!
Bejelentését hívásfogadási időben telefonon, illetve ügyfélfogadási időben személyes ügyfélszolgálatunkon is megteheti!
Nem a felhasználó kezelésében lévő vezetékre, ivóvíz és szennyvíz csatlakozó szerelvényre vonatkozóan 24 órás diszpécserszolgálat áll rendelkezésre. A hibabejelentés az Elérhetőségek, kapcsolat > Hibabejelentés > Felhasználási helyen meghibásodás elérhetőségeken teljesíthető.
Borsodvíz Zrt. a Felhasználó bejelentésétől számított 5 naptári napon belül köteles helyszíni ellenőrzést kezdeményezni a Felhasználó ingatlanán. Az értesítésben a Borsodvíz Zrt. felhívja a Felhasználó figyelmét, hogy az ellenőrzésre legalább heti egy munkanapon 20 óráig biztosít lehetőséget, a megadott elérhetőségeken történő időpont-egyeztetés alapján.
A helyszíni ellenőrzés lefolytatásában a Felhasználó köteles együttműködni, ellenkező esetben:
nem dokumentálható az, hogy a meghibásodás következtében az elfolyt ivóvíz a szennyvíz elvezetésére szolgáló hálózatba jutott-e vagy sem,
nem kerülhet megállapításra az ivóvíz környezetben történt elszivárgásának ténye,
a házi ivóvízhálózat vagy a csatlakozó vízhálózat meghibásodásának időszakában elfogyasztott ivóvíz és szennyvíz mennyiségét a hiteles fogyasztásmérőn ténylegesen megmért mennyiséggel kell számításba venni.
Tájékoztatjuk, hogy a szolgáltatási pontot követő házi ivóvízhálózat meghibásodásának időszakában az ivóvíz-szolgáltatás elszámolása a bekötési vízmérőn mért fogyasztás (mennyiség) alapján történik, szolgáltatási díj jóváírás a feltételek rendelkezésre állása esetén kizárólag a szennyvíz-szolgáltatás elszámolása során alkalmazható.
A Felhasználó köteles a Borsodvíz Zrt. számára a hiba keletkezésének helyét ellenőrizhető módon bemutatni és a javítást számlával, vagy más dokumentált módon (különösen fényképpel, digitális felvétellel) igazolni. A helyszíni ellenőrzés során rögzíteni kell, hogy a meghibásodás következtében az elfolyt ivóvíz a szennyvíz elvezetésére szolgáló hálózatba jutott-e vagy sem.
A felek a helyszíni ellenőrzés lezárását követő 15 naptári napon belül kötelesek egymással elszámolni.
Az elfolyt vízmennyiség megállapítása alapján a szennyvízdíj jóváírásáról és elszámolásról részletes tájékoztatást a Tájékoztatók > Elszámolás, számlázás menüpontban talál honlapunkon.
Amennyiben a szolgáltatási pont előtti szakaszon tapasztalható hiba (csepegés, vízfolyás), azt a Felhasználónak azonnal jeleznie kell a Borsodvíz Zrt. számára, ami alapján a Borsodvíz Zrt. intézkedik a hiba javításáról.
Amennyiben a szolgáltatási pont utáni szakaszon (Felhasználói oldalon) bármilyen hiba tapasztalható (csepegés, vízfolyás vagy a vízmérő zárt belső elzáró szerelvények mellett is fogyasztást mutat/mér), azt a Felhasználónak vagy az Elkülönített Vízhasználónak saját költségén kell kijavíttatnia, és a hibáról, valamint annak javításáról a Borsodvíz Zrt.-t tájékoztatni köteles.
Amennyiben a Borsodvíz Zrt. tájékoztatja a Felhasználót házi ivóvízhálózat meghibásodásának (pl. csőtörés) vélelméről, abban az esetben a Felhasználó köteles a tájékoztatás átvételét követő 15 napon belül a Borsodvíz Zrt. részére visszajelezni arra vonatkozóan, hogy a meghibásodás esete valóban fennáll(t)-e, s amennyiben igen, számlával, vagy más dokumentált módon (különösen fényképpel, digitális felvétellel) igazolnia kell, hogy annak elhárítására milyen intézkedés történt.
Amennyiben a Felhasználó a fentiek szerinti kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a Borsodvíz Zrt. az értesítési határidőt követően az ellátásbiztonság érdekében – a közegészségügyi és műszaki veszélyekre tekintettel – jogosult az ivóvíz-szolgáltatást korlátozni vagy felfüggeszteni, amely intézkedések és a szolgáltatás visszaállításának költségei a Felhasználót terhelik. Borsodvíz Zrt. fentiek szerinti feltételekkel jogosult továbbá a szolgáltatást korlátozni vagy felfüggeszteni abban az esetben is, ha a Felhasználó a hiba elhárítását a Borsodvíz Zrt. felszólításában foglalt határidőre nem tette meg és nem igazolta vissza a Borsodvíz Zrt. részére.
a vízmérőaknában vagy az elkülönített Felhasználói helyen lévő szerelvények szemrevételezéses ellenőrzése,
a fogyasztásmérők leolvasása és a fogyasztási adatok összehasonlítása az addigi havi fogyasztási adatokkal,
az elkülönített Felhasználói helyen vagy mellékszolgáltatási szerződéssel nem érintett felhasználási helyen legalább 1 percen át annak ellenőrzése, hogy vízfogyasztás nélkül (a házi ivóvízhálózaton minden vízvételi hely zárt állapota mellett) a vízmérő mutat-e fogyasztást,
az elkülönített Felhasználói helyen vagy mellékszolgáltatási szerződéssel nem érintett felhasználási helyen az épületen belül lévő vízvételi helyeken (konyha, fürdőszoba, WC, mosókonyha, garázs stb.) a kifolyó csapok, a falba épített sarokszelepek, valamint kiemelten a vízmelegítők biztonsági szelepeinek és WC tartályok töltőszelepeinek szemrevételezéses ellenőrzése,
az épületen kívül lévő vízvételi helyeken (kerti csap, öntözőrendszer stb.) az elzárószerelvények állapotának szemrevételezéses ellenőrzése,
a ritkán használt vezetékek, szerelvények átöblítése a pangó víz kiengedésével.
a vízmérőakna fala, födémje, aknahágcsója és fedlapja szerkezeti állapotának, vízzáróságának szemrevételezéses ellenőrzése,
a vízmérőakna zárhatóságának ellenőrzése,
a vízmérőaknában lévő szerelvények működőképességének nyitás-zárással történő ellenőrzése,
az elkülönített Felhasználói helyen vagy mellékszolgáltatási szerződéssel nem érintett felhasználási helyen az épületen belül lévő vízvételi helyeken (konyha, fürdőszoba, WC, mosókonyha, garázs stb.) a kifolyócsapok és a falba épített sarokszelepek működőképességének nyitás-zárással történő ellenőrzése,
az elkülönített Felhasználói helyen vagy mellékszolgáltatási szerződéssel nem érintett felhasználási helyen a vízmelegítők, tömítéseik, csatlakozásaik és biztonsági szelepeik ellenőrzése és tisztítása,
az épületen kívül lévő vízvételi helyeken (kerti csap, öntöző rendszer stb.) az elzáró szerelvények működőképességének nyitás-zárással történő ellenőrzése.
Javasolt a házi ivóvíz- és a csatlakozó hálózat 5 éves gyakorisággal történő nyomáspróbája.
Idényes fogyasztási hely téliesítése/lezárása esetén a vízmérőaknában a vízmérő előtti főelzáró elzárása és a leürítőcsap megnyitása után a házi ivóvízhálózaton lévő összes csapot ki kell nyitni, hogy a rendszerből minden víz távozhasson.
Tilos a fagytalanítást a szolgáltatói oldali szerelvények megbontásával végezni! Ezután ellenőrizni kell, hogy a leürítőcsapon víz már nem folyik, és ezzel együtt a vízmérő nem mér fogyasztást.
A fagy elleni védelem miatt a vízmérőakna, a vezetékek és a szerelvények hőszigetelése ajánlott.
Ahol ezt a felhasználás jellege indokolja, javasolt a Felhasználónak a fogyasztási adatokról naponta naplót vezetni, a házi ivóvízhálózaton vagy csatlakozó ivóvízhálózaton történt javításokról karbantartási naplót vezetni, és a megelőző 12 havi átlagfogyasztásától indokolatlan mértékben eltérő fogyasztást, vagy a fogyasztásmérő rendellenes működését a Borsodvíz Zrt.-nek haladéktalanul bejelenteni.
A Felhasználó a házi szennyvízhálózat üzemképes állapotának fenntartására köteles.
Amennyiben a fenti ellenőrzések során bármilyen hiba tapasztalható, azt a Felhasználónak vagy az Elkülönített Vízhasználónak saját költségén kell kijavíttatnia.
Amennyiben a Borsodvíz Zrt. tájékoztatja a Felhasználót házi szennyvízhálózat meghibásodásának vélelméről, abban az esetben a Felhasználó köteles a tájékoztatás átvételét követő 15 napon belül a Borsodvíz Zrt. részére visszajelezni arra vonatkozóan, hogy a meghibásodás esete valóban fennáll(t)-e, s amennyiben igen, számlával, vagy más dokumentált módon (különösen fényképpel, digitális felvétellel) igazolnia kell, hogy annak elhárítására milyen intézkedés történt.
Amennyiben a Felhasználó a fentiek szerinti kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a Borsodvíz Zrt. az értesítési határidőt követően az ellátásbiztonság érdekében – a közegészségügyi és műszaki veszélyekre tekintettel – jogosult az ivóvíz-szolgáltatást korlátozni vagy felfüggeszteni, amely intézkedések és a szolgáltatás visszaállításának költségei a Felhasználót terhelik. Borsodvíz Zrt. fentiek szerinti feltételekkel jogosult továbbá a szolgáltatást korlátozni vagy felfüggeszteni abban az esetben is, ha a Felhasználó a hiba elhárítását a Borsodvíz Zrt. felszólításában foglalt határidőre nem tette meg és nem igazolta vissza a Borsodvíz Zrt. részére.
szemrevételezéssel ellenőrizni a házi szennyvízhálózat nyomvonalán a talaj, burkolat, falfelület esetleges átnedvesedését, szaghatást,
szemrevételezéssel ellenőrizni a házi szennyvízhálózaton található aknákat, tisztító idomokat, fedlapokat, a lezáró fedelek szintjének megfelelőségét a csapadékvíz bejutásának megakadályozására, valamint, hogy nem került-e idegen anyag (rongy, kő, deszka, műanyag tárgy stb.) a rendszerbe, vagy nincs-e lerakodás a rendszeren (a fenékszinten álló szennyvíz kezdődő dugulásra utalhat),
szemrevételezéssel ellenőrizni a szennyvíz-keletkezési helyeken a szifonokat, a padlóösszefolyókat, WC-k bűzelzáróit, mert hosszabb használaton kívüli helyzetben ezekbe nem kerül elfolyó víz, és a párolgás miatt szaghatás jelentkezhet.
A havi ellenőrzéseken felül éves gyakorisággal javasolt szemrevételezéssel ellenőrizni a szennyvízaknákat, az aknafal, a födém, aknahágcsó és a fedlap szerkezeti állapotát.
Idényes fogyasztási hely téliesítése/lezárása esetén a fagyveszély miatt célszerű a szifonokat, padlóösszefolyókat, WC-k bűzelzáróit fagyálló folyadékkal feltölteni.
A szennyvíz-előkezelő mű ellenőrzését és karbantartását a berendezéshez biztosított kezelési és karbantartási utasításban leírtak szerint el kell végezni.
Kiemelt figyelemmel kell kezelni a zsírfogó műtárgyat, működőképes állapotban tartása, rendszeres szakszerű tisztítása szükséges a költségei a felhasználót terhelik!
A szennyvízmennyiség-mérő ellenőrzését és karbantartását a berendezéshez biztosított kezelési és karbantartási utasításban leírtak szerint el kell végezni.
Az ingatlan rendszeres használata idején havi gyakorisággal javasolt a fogyasztásmérők leolvasása, és a fogyasztási adatok összehasonlítása az addigi havi fogyasztási adatokkal.
Az ingatlan rendszeres használata idején havi gyakorisággal javasolt szemrevételezéssel ellenőrizni és /vagy karbantartani:
szivattyú nyomóoldali vezetékén a talajátnedvesedést vagy szivárgást,
a szennyvíztartályban a kirakodást, vagy elzsírosodást megvizsgálni, eltávolítani,
a szintvezérlő úszókapcsolót megtisztítani és a szivattyú állapotát ellenőrizni,
a szivattyú leállása után a visszacsapószelep működését (nem lehet visszafolyás a szennyvíztartályba), valamint
a villamos kapcsolódobozt, különösen a külsérelmi nyomokra és a melegedésre figyelemmel.