Gyakori kérdések
A fogyasztó, mellékvízmérős vízfelhasználó személyében bekövetkezett változást a régi és az új fogyasztónak együttesen kell, a vízmérőállás megjelölésével, a változástól számított 30 napon belül a szolgáltatónak bejelenteni. A bejelentés elmulasztásából eredő károkért a régi és az új fogyasztó együttesen felel.
Társaságunk lakossági fogyasztók esetében évi egy alkalommal végez vízmérő leolvasást, így akár közel egy év elteltével derülhet ki egy esetleges belső vezetékhálózaton bekövetkezett csőtörés, meghibásodás, vagy a vízmérő rendellenes működése. Az eltelt idő alatt tetemes vízmennyiség szivároghat el akár észrevétlenül is a környezetben, melynek megfizetése a fogyasztó kötelezettsége. Az alábbiakban felhívjuk figyelmét arra, hogy hogyan kerülhetők el, a magas víz-csatornadíj számla okozta kellemetlenségek, melyek a leggyakrabban előforduló problémák, illetve, mi a teendő akkor, ha kiugróan magas fogyasztást tapasztalunk.
Megelőzés
Mivel Társaságunk évente egyszer végez lakossági vízmérő leolvasást, javasoljuk, hogy rendszeresen olvassa le vízmérője állását, végezze el a belső vezetékhálózat ellenőrzését fogyasztási helyén. Főleg a téli időszakban fontos a hétvégi házak, kerti csapok fagy elleni védelme, a használaton kívüli vezetékhálózat víztelenítése. A szolgáltatási ponton (ivóvíz bekötővezeték fogyasztó felöli végpontja, a vízmérőt követő elzáró szerelvény vízmérő felöli csatlakozó pontja, vagy a vízmérőt követő 10 cm –es vezetékszakasz vége) túli meghibásodásból eredő többlet vízfogyasztás megfizetése ugyanis a fogyasztót terheli. A fogyasztó kötelezettsége a vízmérőhely hozzáférhetőségének biztosítására, a vízmérő fagy elleni védelmére illetve a rendellenes működésről a szolgáltató értesítésére is kiterjed. A vízmérő és a vízmérő csatlakozó pontjaira szerelt ún. VIPAK zárak éppségének megőrzése szintén a fogyasztó kötelessége, a fogyasztónak felróható okból történő megrongálódása esetén azok pótlási, javítási, szerelési költsége is a fogyasztót terheli.
Amennyiben a vízmérő rendellenes működését tapasztalja, kérjük, haladéktalanul értesítse a szolgáltatót.
Jellemzően ilyen meghibásodások:
- a vízmérő „megállt” : vizet enged, de a vízmérő mutatói mozdulatlanok, nem mérik a fogyasztást,
- a vízmérő sérült, üvege törött, az idomok tömítései nem zárnak megfelelően, a vezetékből, vízmérőből, az elzáró szerelvényből folyik a víz.
Az ilyen jellegű meghibásodások esetén, a javításról, vízmérő cseréről jegyzőkönyvet, szerelési munkalapot készít a szolgáltató, melyben rögzítésre kerül, hogy a meghibásodás következtében estlegesen elfolyt vízmennyiség, illetve a javítás, mérőcsere költsége a fogyasztót terheli-e, vagy az érintett időszakra a meghibásodást megelőző 365 nap összes fogyasztásából számított átlagfogyasztás időarányos része számlázható a fogyasztó felé.
Amennyiben az ellenőrzés során kiugróan magas vízfogyasztást tapasztal, javasoljuk, hogy győződjön meg az alábbiakról.
Zárjon el minden vízvételi helyet (csaptelepek, kerti csap, automata mosógép, mosogatógép…) a fogyasztási helyen. Amennyiben a vízmérő csillagkerekei, számlálói továbbra is egyenletesen forognak, csőtörés vagy vízelfolyással járó meghibásodás történhetett. A hiba feltárását, javítását végeztesse szakemberrel. A feltárást követően javasoljuk a szolgáltató haladéktalan értesítését, a meghibásodás tényének, az elfolyt vízmennyiség jegyzőkönyvben való rögzítése, a többletfogyasztás okozta további kellemetlenségek megelőzése érdekében. Amennyiben fogyasztási helye a közműves szennyvízhálózatra rá van csatlakoztatva és a meghibásodás helyéből, jellegéből adódóan az elfolyt vízmennyiség nem kerülhetett a csatornahálózatba, kérheti az átlagfogyasztáson felüli csatornadíj jóváírását.
Amennyiben a vízvételi helyek elzárását követően a vízmérőn nem tapasztal vízfogyasztásra, elfolyásra utaló mozgást, győződjön meg vízmérője hitelességéről. A fogyasztási hely vízhasználatát mérő bekötési fővízmérő esetén a hitelesség időtartama a beszereléstől számított negyedik év végéig (december 31-ig), mellékvízmérők esetében a nyolcadik év végéig terjed. (Ez érvényes a 2012. szeptember 1-én még le nem járt hitelességű vízórákra is.) A hitelesség megállapításához a vízmérőn elhelyezett ún. OMH plombát kell megvizsgálni, melynek egyik oldalán OMH felirat, címer, másik oldalán a hitelesítés ideje szerepel.
Ha a bekötési vízmérője hitelességi ideje lejárt, haladéktalanul jelezze panaszát a szolgáltató felé. Ebben az esetben a számlázással érintett időszakra az utolsó, hitelesen mért, 365 nap összes fogyasztásából számított átlagfogyasztás időarányos része számlázható a fogyasztó részére. A vízmérő cseréjéről bekötési fővízmérő esetén a szolgáltató gondoskodik. Mellékvízmérők esetében a hitelesítés, a csere költsége minden esetben a fogyasztót terheli, de a számlákban szintén csak az átlagfogyasztásnak megfelelő mennyiség tüntethető fel.
Abban az esetben, ha vízmérője hitelessége még nem járt le, mégis kiugróan magas fogyasztást tapasztal önmaga is végezhet ellenőrző méréséket. Az ellenőrző méréshez jegyezze fel a vízmérő induló állását, majd engedjen vizet egy meghatározott űrtartalmú edénybe, hordóba. A vízvételezést követően ismét jegyezze fel a vízmérő állását. A mérést azonos erősségű vízsugárral, legalább 2-3 alkalommal javasoljuk elvégezni. Amennyiben a ténylegesen kiengedett és a vízmérő által mutatott érték között + 4 % eltérésnél kevesebb mutatkozik, a vízmérő vélhetően jól működik.
Amennyiben továbbra is kétségei vannak a vízmérő működésével, pontosságával kapcsolatban, kérheti a vízmérő rendkívüli ellenőrző hitelesítését.
A rendkívüli ellenőrző vizsgálat megrendelését követően a szolgáltató jegyzőkönyvben rögzíti a vízmérő állását, állapotát, majd a vízmérőt, a kiszerelését követően egy zárható dobozban elszállítja az OMH vizsgálatra. A megrendeléskor, illetve a vízmérő vizsgálatra történő kiszerelésekor kérjük jelezze, hogy részt kíván-e venni a hitelesítési vizsgálaton.
A hitelesítési vizsgálatot követően a felülvizsgálatról kiállított Bizonyítványban kerül feltüntetésre, hogy a vízmérő alkalmas-e „joghatással járó mérési feladat elvégzésére”, vagy a megengedettnél nagyobb hibahatárral mér és emiatt nem minősül hiteles mérőeszköznek. Ebben az esetben, a nem hiteles mérő alapján kibocsátott elszámoló számlában foglalt fogyasztás módosításra kerül, mivel az utolsó, hitelesen mért, 365 nap összes fogyasztásából számított átlagfogyasztás időarányos része számlázható a fogyasztó felé.
Amennyiben a vízmérő a hitelesítési vizsgálaton megfelelt, a fogyasztónak nem csak a kibocsátott víz-csatornadíj számla eredeti összegét, hanem utólag, a vízmérő próbamérésre történő kiszerelési-, hitelesítési költségét és a kiszállás díját is meg kell, hogy térítse a szolgáltató részére.